Wet Wkb: Veelgestelde vragen
Je moet als initiatiefnemer bij verbouwingen vanaf 1 juli 2024 een kwaliteitsborger inschakelen.
Update 13 -09-2023: Minister Hugo de Jonge heeft bekendgemaakt dat het publiekrechtelijke deel van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 1 januari 2024 voor nieuwbouw gaat gelden, en zes maanden later voor verbouwingen.
inwerkingtreding van de Omgevingswet & de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen is vastgesteld op 1 januari 2024.
Bron: Stichting IBK
Nee, de nieuwe wet geldt alleen in op bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1.
Gevolgklasse 1: Beperkt risico. Voorbeelden hiervan zijn; Grondgebonden woningen, fietsbruggen, fundering herstellen en dak opbouwen etc.
Gevolgklasse 2: Gemiddeld risico. Voorbeelden hiervan zijn; Woongebouwen, bibliotheken en universiteiten etc.
Gevolgklasse 3: Groot risico. Voorbeelden zijn; parkeergarages, voetbalstadions en hotels etc.
Alle grondgebonden woningen, bedrijfspanden (tot 20m), fietsbruggen, loopbruggen, dakopbouw, funderingsherstel, uitbouw zijgevel, appartementen.
Nee, in het nieuwe stelsel komt er een knip in de vergunning. De gemeente zal een omgevingsplanactiviteit (OPA) verlenen op basis van het bestemmingsplan en de welstand. De kwaliteitsborger neemt de bouwtechnische toets voor zijn rekening. Hiervan wordt een bouwmelding gedaan (4wkn voor startbouw).
Nee, onder de nieuwe omgevingswet komt er een nieuw loket. Dit loket heet Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Bij de bouwmelding wordt gemeld wie de kwaliteitsborger is, welk instrument er wordt gebruikt. Hiernaast wordt een borgingsplan ingediend waar ook de risicoanalyse inzit.
Een borgingsplan is een dynamisch document dat wijzigt gedurende het bouwtraject. Het bevat een risicoanalyse, toezichtmomenten van de toezichthouder, stopmomenten, planning, stukken die moeten worden ingediend maar ook welke bewijslast de aannemer moet aanleveren.
Uiterlijk 4 weken voor de bouwstart.
De persoon die de melding doet ontvangt reactie van de gemeente binnen 4 weken. Is dit niet het geval, dan mag de bouwende partij van start. LET OP; een onvolledige melding wordt beschouwd als GEEN melding.
De initiatiefnemer moet eerst kijken of het project wel of niet tot gevolgklasse 1 behoort. Hierop volgend moet er een kwaliteitsborger worden gezocht.
Het dossier bevoegd gezag. In dit document zit de verklaring van de kwaliteitsborger.
Tien dagen na het indienen mag het bouwwerk in gebruik worden genomen. LET OP; een onvolledige melding is wederom beschouwd als GEEN melding.
Voorafgaand aan de bouw controleert de gemeente de bouwmelding op volledigheid (zie vraag 7). Achteraf controleert de gemeente het dossier bevoegd gezag en de verklaring van de kwaliteitsborger.
Nee, de bevoegdheid van handhaven blijft bij de gemeente.
Ja, mits daar reden voor is. Denk hierbij aan een klacht van een buurman of vrouw. Het kan ook zo zijn dat de kwaliteitsborger de gemeente informeert en vraagt om handhaving.
Ja, het kan zijn dat de gemeente erachter komt dat er toch niet is voldaan aan de bouwtechnische eisen, dan kan de gemeente nog handhavend optreden.
De aansprakelijkheidstermijn gaat van 10 jaar naar 20 jaar. De aannemer is verplicht om aan te kunnen tonen dat geleden schade niet afkomstig is vanuit de aannemer.
De opdrachtgever moet bewijzen dat er gebreken zijn en de aannemer moet aantonen dat die niet door hem of haar zijn veroorzaakt gedurende het bouwwerk.
De aannemer zal een consumentendossier opstellen tijdens het bouwwerk. Hierin zal alles zijn vastgelegd wat er is gebeurd gedurende het werk. Dit heeft te maken met aansprakelijkheid in geval van gebreken.
Nee, dit mag niet. Aannemers gebruiken wel UAV2012 om de risico’s af te dekken.
Ja, in de Wkb is het volgende vastgelegd. Een waarschuwing dient schriftelijk, ondubbelzinnig en tijdig worden gedaan. Er dient te worden gewezen op eventuele gevolgen.
Voor de overeenkomst moet de aannemer de opdrachtgever informeren over de verplichtingen van de aannemer. Dus ook met betrekking tot aansprakelijkheid.
Bij particulieropdrachtgeverschap dient de aannemer de particulier te informeren over opschortingsrecht. Opschortingsrecht houdt in dat 5% van de aanneemsom kan worden ingehouden als er niet wordt voldaan aan de afspraken.
Het consumentendossier toont aan of het bouwwerk is gerealiseerd conform afspraken maar ook dat het wettelijk in orde is.
Drie hoofdpunten zijn van toepassing. De tekeningen en berekeningen ‘as built’. De toegepaste materialen die een gebruiksfunctie hebben inclusief installaties en de gegevens die vereist zijn voor het onderhoud van het project.
Dit is een verplichting. Wel kunnen opdrachtgever en aannemer afspraken maken over wat er allemaal in komt.
Een opleverdossier zal in theorie meer tijd en geld kosten omdat dit dossier moet worden opgemaakt door de aannemer. Desondanks is het voordeel groter. Bij het ontbreken van een opleverdossier heeft de aannemer onvoldoende bewijslast indien er gebreken zijn.
Nee, het betreft alleen vergunningaanvragen na 1-1-24.
Nee, de kwaliteitsborger hoeft dit niet te doen.
Een kwaliteitsborger is iemand met minimaal een bouwkundige, civieltechnische, natuurkundige of werktuigbouwkundige opleiding op MBO-niveau en heeft ten minste vijf jaar relevante en aantoonbare ervaring met het beoordelen van gebouwinstallaties.
Een bedrijf moet zich laten certificeren bij een certificerende instelling zoals de KIWA. Een kwaliteitsborger moet een intern kwaliteitshandboek opstellen en laten controleren. Hierin staan de wettelijke vereisten met betrekking tot werkervaring van werknemers van het bedrijf. Een kwaliteitsborger wordt jaarlijks ge-audit om kwaliteit te garanderen.
Dit is niet wettelijk vastgelegd onder de Wkb. In de praktijk zal dit dezelfde opdrachtgever zijn die een aannemer inhuurt voor een bouwproject.
Ja, de kwaliteitsborgers moet op de hoogte zijn van alle informatie gedurende het bouwproces.
Dit gebeurt wanneer de kwaliteitsborger zijn werkzaamheden niet verricht. En dus verzaakt in zijn of haar verplichtingen.
Bij de toetsing van een bouwproject gebruikt de kwaliteitsborger een zogeheten instrument kwaliteitsborging ook wel instrumenten wkb genoemd . Dit is een digitale tool die de kwaliteitsborger helpt bij zijn werk: het beoordelen van bouwrisico’s, het maken van de een borgingsplan, het opstellen van een bouwrapport. Tot op heden zijn er vier verschillende instrumenten toegelaten.
Hierover informeert de kwaliteitsborger de opdrachtgever. De kwaliteitsborger kan met een of meer instrumenten werken.
Een zelfstandig bestuursorgaan. De taken en verplichtingen van dit orgaan liggen wettelijk vast.
inwerkingtreding van de Omgevingswet – en daarmee ook van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen – vastgesteld op 1 januari 2024.
Tijdens het bouwproces bouwt de kwaliteitsborger een zogeheten ‘dossier bevoegd gezag’ op. Daarmee kan hij achteraf aantonen dat er geen fouten zijn gemaakt. Het dossier wordt gevuld met documenten en foto’s die de bouwer aanlevert.