In gesprek met Cobouw: ‘Zak geld nodig voor Wkb-proefprojecten’

 

We gingen het gesprek aan met Cobouw over de Wet kwaliteitsborging, de discussie over dit onderwerp, de proefprojecten, onze visie op bouwen en de reden waarom de Wet kwaliteitsborging steeds maar weer vertraagd wordt.

Hieronder lees je het interview van Cobouw met Albert Vos – eigenaar van de Borgermeester.

Wie schakelt de Kwaliteitsborger in?

Gedoe, discussie, nauwelijks bouwers en gemeenten die proefprojecten willen draaien. En hoewel de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen ruim een jaar geleden is aangenomen, is nog altijd onduidelijk wanneer het nieuwe stelsel met private kwaliteitsborgers ingaat. Albert Vos die met zijn bedrijf in feite al doet wat de wet beoogt, weet wel hoe dat komt. “It’s all about the money.” Een interview met de burgemeester. Oh nee, met de Borgermeester.

 

Albert Vos (50) is van origine jurist. Twintig jaar geleden belandde hij in de personeelsbemiddeling en sinds tien jaar neemt hij gemeenten werk uit handen door mensen uit te zenden die bouwplannen beoordelen en toezicht houden op de bouw. Laat aan dat soort kwaliteitsborgers nou net een chronisch gebrek zijn.

 

U dacht, dat is een gat in de markt?

“Nou ik wil vooral mijn mensen aan het werk houden en kwaliteit borgen is een mooi product. Ik geloof daarin.”

Waarom begon u de Borgermeester?

“Dat is ontstaan uit het bedrijf dat al bestond, ERPP advies, een merk dat we al langere tijd hebben lopen. De gemeente Amsterdam is onze grootste klant. We zitten dan ook vooral aan de overheidstafel. Voor Amsterdam nemen we op jaarbasis duizend bouwvergunningen van de gemeente over. Die toetsen we aan wet- en regelgeving, Maar we zijn ook actief buiten Amsterdam.”

Hoelang bestaat de Borgermeester al? Een briljante naam trouwens…

“Net, en ja het is een goede naam. Bij ons werkt die ook aanstekelijk. Een kwaliteitsborger is een vervelend woord. Wij geven daar een leuke twist aan. Of ik opperborgermeester ben? Ik ben de eigenaar.”

Wat is jullie missie?

“We willen voorkomen dat er onvoldoende kwaliteitsborgers zijn of dat er straks niet genoeg ervaring is met Wkb-trajecten. We weten dat er heel veel gebouwd gaat worden, de woningbouwopgave is enorm de komende jaren. Het zou doodzonde zijn als het woningtekort verder oploopt, omdat het op deze punten blijkt te knellen.”

Zes weken tijdwinst’

In Muiden helpt de Borgermeester de gemeente bij een project met 1300 woningen. Het betreft de Krijgsman, bij een oude munitiefabriek. “Wij beoordelen die woningen”, zegt Albert Vos. “Dat doen we al in de voorfase met ontwikkelaars die ons al heel snel de ontwerpen stuurt. Dat helpt en scheelt uiteindelijk zes weken.” Of de gemeente Gooise Meren legeskorting geeft, weet Vos niet. “Officieel is het ook geen proefproject.”

Loopt u geen risico? Het is nog altijd onzeker wanneer die wet ingaat?

“Ik was op een congres in Almere, de hoogste ambtenaar van het ministerie van Binnenlandse Zaken was er ook. Hij zei dat de wereld er over vijf jaar anders uit zou zien en riep iedereen mee te doen aan proefprojecten. Ik dacht direct, dat gaat nooit lukken, tenzij je een zak met vijftig miljoen euro meebrengt. Zijn visie was mooi, maar je moet de nieuwe markt handen en voeten geven. Aannemers en ontwikkelaars communiceren niet goed met overheden en zien elkaar als tegenstanders. Dan is het naïef om te denken dat ze wel proefprojecten gaan draaien samen. Uiteindelijk draait het toch om geld. Geen aannemer zal zeggen, ik doe het wel, ik neem die extra kosten van 10.000 euro wel voor rekening. Gemeenten zeggen op hun beurt hetzelfde en ook ik doe het niet voor niets. Iedereen wil best wel wat water bij de wijn doen, maar het moet niet alleen water zijn.”

Hoeveel kwaliteitsborgers zijn er volgens u nodig met die nieuwe wet?

“Ik denk sowieso 800. Nu zijn dat honderd, wij hebben er veertig in dienst. Ik wil best opschalen, maar dan moet de minister investeren. Of gemeenten moeten substantiële legeskortingen geven, maar dat zie ik ook nog nauwelijks gebeuren. Gemeenten voelen ondanks dat Bestuursakkoord met de minister geen enkele druk. Het wordt ze ook niet opgedrongen.”

U bent vast voorstander van die wet? Gaat de bouwkwaliteit hierdoor omhoog?

“Dat is wel de bedoeling. Wij moeten als borger strenger controleren dan overheden nu doen. Maar de wet maakt bouwen wel duurder. Dat kan niet anders.”

De wet maakt bouwen vooral ingewikkelder, waarschuwen wetgevingsexperts. Bureaucratisch.

“Ik weet niet of het simpeler kan. Het is niet voor niets dat ik geen politicus ben geworden. Ik moet wel zeggen dat er veel partijen uit die ruif eten. Je zou wat dingen moeten wegstrepen. De overheid wil iets invoeren, maar wil ook blijven controleren. Dat is een gekke combinatie. Die past niet.”

Zouden gemeenten rijk worden van het huidige systeem en daardoor dwarsliggen?

“Ik denk zeker dat sommige gemeenten leges als sluitpost gebruiken van hun begroting. Vooral voor grote projecten ontvangen ze hoge bedragen. Ik hoor ook dat ze bang zijn om geld kwijt te raken. Dat is van meet af aan het probleem met deze wet. Over de kosten en baten is nooit goed nagedacht. ‘Over de financiële component, willen we niet praten’, dat is letterlijk gezegd tijdens het wetgevingsproces. Maar daar moet je het juist wel over hebben. Ergens moet iets weg. Geld. En dat gesprek hadden ze eerder moeten voeren.”

Maakt het de Borgermeester uit wanneer de wet wordt ingevoerd?

“Op dit moment niet, ik zou het wel willen, want we investeren best veel in certificaten, maar we hebben eerlijk gezegd nu al mensen tekort. Pas als de wet ingaat, zullen we extra mensen aantrekken. Best veel mensen die nu bij overheden werken, willen borger worden. Dus die achthonderd hoeft volgens mij ook geen probleem te zijn.”

Wanneer denkt u dat die wet ingaat?

“1 januari 2022. Wij zijn daar klaar voor.”

Durft u daar een fles wijn op in te zetten? Deze wet is wel vaker vertraagd. Geen oplevermoment was volgens planning.

“Ja hoor. Nog steeds is er veel discussie, maar ik denk dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn. Uiteindelijk moet je elkaar in de keet gaan vertrouwen. De slager die zijn eigen vlees keurt, wordt weleens gezegd, maar dat is bullshit. Wij worden straks ook gecontroleerd door een certificerende instantie. Als je die keten niet kan vertrouwen, wie dan wel? Op dit moment wordt bovendien heel veel niet gecontroleerd. Wat dat betreft moeten gemeenten ook in de spiegel kijken.”

Hoe zit dat met bouwers? Zijn zij misschien bang voor deze wet, omdat ze dan geen fouten meer kunnen maken?

“Nee, dat denk ik niet. Zij willen gewoon snel een vergunning hebben en terugkoppeling krijgen of hun ontwerp voldoet aan de eisen. In Muiden verzorgen wij dat nu voor de gemeente. Onze aanpak levert bouwers veel sneller een vergunning op en onze prijs is altijd hetzelfde. Dat is ook zoiets: het is toch van de zotte dat bouwleges in de ene gemeente hoger zijn dan in de andere? In Maastricht is brood toch ook niet duurder dan in Den Helder?”

U ziet hier wel brood in. Waarom gaat de bouwkwaliteit omhoog met allemaal Borgermeesters?

“Omdat wij naar elk plan kijken en niet naar een paar. Maar dat kost wel geld. Er is nu eenmaal een verschil tussen een Audi en een Deux Chevaux.”

Wat maakt of breekt een goede Borgermeester?

“Je moet de juiste papieren hebben en jezelf altijd in de spiegel kunnen blijven aankijken en kunnen zeggen: dit heb ik opgeleverd en het voldoet aan alle eisen.”

Vinden bouwers borgers aardig?

“Ik denk dat ze elkaar nog niet zo goed kennen.”

Wat is uw missie?

“De Borgermeester moet een succes worden en die wet ook. Ik vind het fijn dat ik mijn verhaal kan doen.”

U bent een allemansvriend?

“Nee, het mag nooit ten koste gaan van kwaliteit.”

 

Interview: ® Cobouw 2020
Foto: ® Eran Oppenheimer 2020

Shopping Basket